Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Φεβρουάριος, 2013

Απόλλων και Διόνυσος

Εικόνα
Pella, pebble mosaic Dionysus on the panther 330-310 BC








Rome, Tomb of the Julii Christ-Apollo-Dionysus




Ο υπερπόντιος κόσμος από όπου έρχεται ο Διόνυσος δεν είναι η Θράκη ή η μυθική Φρυγία, αλλά ο αντι-κόσμος όπου διαλύονται όλες οι σαφώς οριοθετημένες μορφές του απολλώνιου σύμπαντος και της τάξης της πόλεως. Στον πολιτισμό και τους κανόνες του: «Μηδέν άγαν», «Γνώθι σ’αυτόν», «Παν μέτρον άριστον», ο Διόνυσος αντιπαραθέτει την ιερότητα της αθέτησης, καθώς η φύση επανιδιοποιείται την κοινωνία, και οι άνθρωποι συγχωνεύονται με το θείο.     Στην άπειρη απόσταση που χωρίζει τους θεούς από τους ανθρώπους, ο Διόνυσος αντιπαραθέτει τονενθουσιασμό, δηλαδή την παρουσία του θεού μέσα στον άνθρωπο, και τηνέκσταση, δηλαδή την έξοδο από τον εαυτό, που υλοποιείται με τη μάσκα, τη μέθη και τη σεξουαλική αποχαλίνωση.       Εχθρός της τάξης, καταδιωκόμενος από τους βασιλείς, ο Διόνυσος είναι λύσιος, λυτρωτής,ἐλευθέριος,απελευθερωτής,ἰσοδαίτης, «ο μοιράζων εις πάντας εξ ίσου», απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπου…

muwaššaḥ

Εικόνα

Valley below

Εικόνα
Sailing the Dalmatian Islands
Croatia, Schedro 
photos: Nitsan Pelleg






















Comedie dell' arte

Εικόνα
Στο κατάφωτο -τι ωραία- πανί μας, να προβαίνουμε, Καραγκιόζη μου, αχ! τι; αχ! τι μέθη, ως κρυφά θα κινεί μας να πηγαίνουμε -η ζωή- πηδηχτοί!

Μορφονιός συ, μα με σκύλινα μούτρα - Χατζαντζάρης, πίσω σου, εγώ -κατηφές- μια πεντάρα νάχεις -μάτι- στην κούτρα και των ρούχων μας να φωτάν οι ραφές.

Και τραγούδι συ να σκας - τι παιάνας! «έβγα! έβγα να με ιδείς μια σταλιά!» κι οι φλογίτσες ν' ακοντίζουν της πάνας  σαν που -φλόγινα- θα πετάξουν πουλιά.

Κι ως Βοϊδάγγελοι θα πατάμε, να τρίζουν οι χαρτένιες μας φιγούρες και νάν' λες των ξύλων μας οι σκιές θα γυρίζουν, σαν κεραίες που το κενό ερευνάν.

Τότε, ω τότε - απ' το Σεράι, στο βάθος, στη σιγή θα προβεί της νυχτός η Φατμέ, τσοκ Χανούμ, και -τι λάθος!-  θάν' το μάτι  της -βρε!- μια τρύπα φωτός!
......
Αχ! τι νάναι; Καραγκιόζη μου: «Εισήλθον εις την πόλιν -να ρωτάς μας- λησταί, οι δε κάτοικοι (μα ποιοι κάτοικοι;) εξήλθον απ' τις τρύπες!» (μα ποιες τρύπες;) Χριστέ!
......
Γιάννης Σκαρίμπας, Comedie dell' arte (απόσπασμα), 
από τη συλλογή Βοϊδάγγελοι

Νταβέλης

Εικόνα
"Ο λήσταρχος Νταβέλης και η αιχμαλωσία των Γάλλων αξιωματικών" ζωγραφιά εξωφύλλου
Κυριάκος Κάσσης









"Ο Λήσταρχος Χρήστος Νάτσιος Νταβέλης το 1855" έργοτουζωγράφου Θεόφιλου





















Isaac Bashevis Singer

Εικόνα
Moses (1956)



"γενέσθαι δὲ τὸν Μώϋσον τοῦτον Ὀρφέως διδάσκαλον"




Μνήμη, θρησκεία, λαγνεία: Διαφυγή αδύνατη

«Ο Χέρμαν είχε δύο συζύγους κι ετοιμαζόταν να αποκτήσει και τρίτη. Και μολονότι φοβόταν τις συνέπειες των πράξεών του και το σκάνδαλο που θα ξεσπούσε, κάπου μέσα του απολάμβανε το ρίγος που του δημιουργούσε η αδιάκοπη προοπτική μιας απειλητικής καταστροφής. Σχεδίαζε τις κινήσεις του και αυτοσχεδίαζε ταυτόχρονα. Το «Ασυνείδητο», όπως το ονόμαζε ο Φον Χάρτμαν (σημ.: Γερμανός φιλόσοφος που έγραψε την Φιλοσοφία του Ασυνειδήτου, 1869), δεν έκανε ποτέ λάθη. Τα λόγια του Χάρτμαν έμοιαζαν να ξεπηδούν μόνα τους μέσα απ’ το στόμα του, και μόνο κατόπιν καταλάβαινε κι ο ίδιος τι στρατηγήματα και υπεκφυγές είχε κατορθώσει να επινοήσει. Πίσω από αυτό τον τρελό αχταρμά συναισθημάτων, ένας δαιμόνιος παίκτης αναπτυσσόταν μέσα απ’ το καθημερινό ρίσκο». (σ. 149)
Ο Χέρμαν Μπρόντερ και οι τρεις γυναίκες αποτελούν τυπικούς χαρακτήρες του Σίνγκερ: αγωνίζονται ταυτόχρονα να επιβιώσουν από τις Μνήμε…

βυζαντινός εξπρεσιονισμός

Εικόνα
Μυστράς





Οδηγήτρια, π. 1315









Περίβλεπτος









Παντάνασσα, 1428





* * *



Κρήτη, Μονή Βροντησίου
αρχές 15ου αι.







Κρήτη, Σκήτη Αγ. Ευθυμίου στον Ζαρό
π. 1400





* * *



Κύπρος, Παναγία της Ασίνου
 γ΄ τέταρτο 14ου αι.




* * *




εικόνα, π. 1400



* * * 




Θεοφάνης ο Έλληνας





Novgorod, Μεταμόρφωση (1378): Άβελ 









Novgorod, Μεταμόρφωση (1378): Η Φιλοξενία του Αβραάμ 
(η Αγία Τριάδα)








εικόνα της Μεταμόρφωσης, 1408






* * *






Εύβοια, τέλη 13ου αι.







Yansimalar

Εικόνα

Lupercalia / Lady Lazarus

Εικόνα
The Lupercalian Festival in Rome:  Cupid and Personifications of fertility encounter the Luperci dressed as dogs and goats. Circle ofAdam Elsheimer(1578-1610)





Lupercalia 
I The dog loved its churlish life, Scraps, thefts. Its declined blood
An anarchy of mindless pride.
Nobody's pet, but good enough


To double with a bitch as poor.
It had bitten ears and little stone eyes,
A mouth like an incinerator.
It held man's reasonable ways

Between its teeth. Received death
Closed eyes and grinning mouth.


II
This woman's as from death's touch: a surviving Barrenness: she abides; perfect,
But flung from the wheel of the living,
The past killed in her, the future plucked out.


The dead are indifferent underground.
Little the live may learn from them—
A sort of hair and bone wisdom,
A worn witchcraft accoutrement

Of  proverbs. Now the brute's quick
Be  tinder: old spark of the blood-heat
And not death's touch engross her bed,
Though that has stripped her stark indeed.


III
Goats, black, not angels but
Belli…